Syöpäsäätiö ”Roosanauha 2014–2018” • Roosanauha-kampanjalle ryhdyttiin valitsemaan joka vuosi uusi suojelija
• konseptiuudistuksen jälkeen saavutettiin uusi keräysennätys 5 vuonna peräkkäin
• nauhamyynti 5,5-kertaistui 450.000:een myytyyn nauhaan
• maksetusta mainonnasta siirryttiin lähes täysin someen ja mediayhteistyöhön
• vuotuinen keräystulos kasvoi alle miljoonasta 2,3 milj. euroon
• kampanjat maksoivat itsensä joka vuosi takaisin 5–7-kertaisesti
• Bronze Effie 2019 / Bisneshaaste-sarja

Syöpäsäätiö ”Roosanauha 2018 – Meissä on voimaa”
• nauhamyynti kasvoi 23 %, vuoden keräystulos 2,3 milj. euroa (+ 15 %)
• yht. 454.557 myytyä nauhaa, verkkosivuilla yli 200.000 käyntikertaa
• ansaitussa mediassa 442 lehti- tai verkkoartikkelia, kasvu vuodessa 24,5 %
• AdProfit-kunniamaininta 2018 / yhteiskunnalliset kampanjat
Syöpäsäätiö ”Roosanauha 2017 – Rohkeudelle”
• nauhamyynti kasvoi yli 20 %, vuoden keräystulos 2,0 milj. euroa
• kampanjavideoilla yli 770.000 katsomiskertaa
• Roosanauha nousi Suomen mieluisimmaksi lahjoituskohteeksi (Taloustutkimus -18)
• AdProfit-shortlistalla 2017 / yhteiskunnalliset kampanjat
• Effie-shortlistalla 2018 / tuotteet ja palvelut
Syöpäsäätiö ”Roosanauha 2016 – Positiivisuus on voimaa”
• keräystuoton kasvu yli 20 %, vuoden keräystulos 1,8 milj. euroa
• yht. 300.000 myytyä nauhaa
• itse ansaitun mediatilan arvo 550.000 euroa (laskelma: Dagmar)
• 200 lehti- ja verkkoartikkelia, 155 blogimainintaa ja 600 uutta uutiskirjeen tilaajaa
• AdProfit-voittaja 2016 / paras yhteiskunnallinen kampanja
Syöpäsäätiö ”Roosanauha 2015 – Käsi sydämellä”
• keräystuotto kasvoi 22 %, tulos 1,4 milj. euroa, 214.000 myytyä nauhaa
• itse ansaitun mediatilan arvo 200.000 euroa (laskelma: Dagmar)
• mm. 61 verkkoartikkelia ja 16 valtakunnallista tv-ohjelmaa
• AdProfit-voittaja 2015 / paras yhteiskunnallinen kampanja
Syöpäsäätiö ”Roosanauha 2014 – Yhdessä eteenpäin”
• kampanjabudjetti pieneni 40 %, mutta nauhojen myynti kasvoi 18 %
• keräystulos ylitti ensi kertaa miljoonan rajan (1,15 milj. € )
• keräyskulujen osuus tuotosta vain 13,9 %: tuotto kattoi kampanjakulut 7-kertaisesti
• AdProfit-voittaja 2014 / paras yhteiskunnallinen kampanja
Helsingin kaupunki ”LUX Helsinki 2013”
• kävijämäärä kaksinkertaistui 102.000:een valotaiteen ystävään
• LUX Helsinki nousi maan viiden suurimman kulttuuritapahtuman joukkoon
• tapahtuma sai yli 7.000 FB-seuraajaa
• hyvä yhteistyö kaupungin, suunnittelutoimiston ja yhteistyöyritysten kesken
• AdProfit-shortlistalla 2012 / yhteiskunnalliset kampanjat
Helsingin Seurakuntayhtymä ”Kampin kappeli” • uraauurtavaa yhteistyötä seurakuntayhtymän ja kaupungin sosiaalitoimiston välillä
• kävijämäärä avajaisvuonna 252.836, kolminkertainen tavoitteeseen verrattuna
• vuoden aikana 750 toimenpiteisiin (esim. toimeentulotuen hakuun) johtanutta keskustelua
• kirkon mielikuvan ajanmukaistui, pieni mainoskampanja toi myönteistä julkisuutta
• kappeli ”uudisti kirkon jakelutietä”
• AdProfit-shortlistalla 2012 / yhteiskunnalliset kampanjat
VR Osakeyhtiö ”Just train”
• kampanjan jälkeen yli 90 % kantansa ilmoittaneista suomalaisista piti VR:ää ympäristöystävällisimpänä joukkoliikenneyrityksenä • VR:n henkilökunta tutkimuksen mukaan 100 %:sti sitoutunut yhtiön ympäristöohjelmaan
• samaan aikaan junaliikenteen ja junan markkinaosuuden kasvu ennätyslukemissa
• kampanjan tv-filmi huomioitu mm. AdForum ja Ads Of The World -sivustoilla
• Bronze Effie 2008 / matkailu, elämykset ja vapaa-aika
• AdProfit-voittaja 2008 / paras kampanja
Kalevala Koru ”Torin Vasara”
• miesten korusarja ensimmäistä kertaa Kalevala Korun myydyimpien joukkoon
• Kalevala Koru nousi Suomen arvostetuimpien brändien TOP 10:een
• pienellä kampanjalla absoluuttinen myynnin kasvu satoja tuhansia euroja
• AdProfit-shortlistalla 2008 / lanseeraus
Vepsäläinen ”Elämänkumppaneita tositarkoituksella 2003–2008”
• onnistunut huonekalukauppaketjun uudelleenprofilointi
• siirtymä ”pirttikalusteista design-huonekaluihin”
• ketjun laatumielikuva ja tunnettuus paranivat huomattavasti
• ketjun myynti 2,8-kertaistui viidessä vuodessa
• Silver Effie 2008 / veteraanimestarit
VR Henkilöliikenne ”Uusi juna-aika”
• uuden oikoradan käyttöönoton lanseeraus
• VR:n henkilöliikenteen myynti kasvoi 11 kuukaudessa 23,8 miljoonalla eurolla
• esim. Helsingin ja Itä-Suomen suurimpien kaupunkien välinen matkustajamäärän kasvu yli 20 %
• kampanjan huomioarvo 92/96 % (TV/HS)
• HS:n ilmoituksella kaikkien aikojen huomioarvoennätys
• Gold Effie 2007 / matkailu, elämykset ja vapaa-aika
• AdProfit-shortlistalla 2007 / kampanja
VR Henkilöliikenne ”Kivimiehet 2002–2007”
• VR:n matkustajamäärät kasvoivat selvästi nopeammin kuin henkilöautoliikenne
• VR teki joka vuosi uuden matkustajamääräennätyksen ja ennätystuloksen
• yrityskuvamielikuva parani tavoitelluissa ominaisuuksissa (mm. asiakaslähtöinen, mukava, nopea, uudenaikainen, ympäristöystävällinen)
• osana kampanjaa vuoden 2004 pidetyin tv-mainos
• maan huomatuimpia kampanjoita, vaikka esim. 2006 VR vasta 86. suurin mainostaja Suomessa
• Gold Effie 2007 / veteraanimestarit, Grand Effie 2007
• VR Osakeyhtiöstä Vuoden mainostaja 2007
Vepsäläinen ”Bedroom-lanseeraus”
• Vepsäläisen vuode- ja patjamyynti kasvoi vuodessa yli 300 %
• myynnin lisäys oli yli 2 milj. euroa
• kampanja loi mitatusti positiivista, persoonallista ja mielenkiintoista mielikuvaa ilmoittajasta
• Silver Effie 2007 / asuminen
TV-Maksuhallinto ”Pääsylippu vaikka mihin”
• kampanjan aikana 9.020 uutta TV-ilmoitusta
• kokonaismyynnin lisäys 1,8 milj. euroa vuodessa
• kampanja maksoi itsensä takaisin 2 kuukaudessa
• Silver Effie 2006 / yhteiskunnalliset kampanjat
Vepsäläinen ”Tositarkoituksella jo kolmatta vuotta”
• ketjun myynnin kasvoi kolmessa vuodessa 88,7 %
• Effie-shortlistalla 2006 / kuluttajakampanjat / palvelut
VR Henkilöliikenne ”Kivimiehet 2005”
• henkilöliikenne raiteilla kasvoi 4 %
• samana aikana henkilöautoliikenne kasvoi 2 %, bussi- ja kotimaan lentoliikenne vähenivät
• kampanjalla poikkeuksellisen korkeat huomio- ja pitämisarvot
• Effie-shortlistalla 2006 / kuluttakampanjat / palvelut
Helsingin Seurakuntayhtymä ”Armo”
• kirkko ja armo nousivat syksyn 2005 puheenaiheeksi
• kampanja nykyaikaisti mitatusti kirkon mielikuvaa
• Effie-shortlistalla 2006 / yhteiskunnnalliset kampanjat
Air Finland ”Nauti lomastasi jo lennolla”
• myynti nelinkertaistui 2003–2005 (yli 400.000 matkustajaa 2005)
• yhtiön toiminta kääntyi voitolliseksi
• Air Finland palkittiin Vuoden markkinointiteko 2005
• Bronze Effie 2005 / kuluttajakampanjat / palvelut
• AdProfit-shortlistalla 2005 / lanseeraus
Vepsäläinen ”Tositarkoituksella jo toista vuotta”
• ketjun myynti kasvoi kahdessa vuodessa yli 45 %
• ketjun tunnettuus nousi 61 %:sta 82 %:iin
• Vepsäläisestä tuli toimialansa kannattavin yritys
• AdProfit-shortlistalla 2005 / kampanja
VR Lähiliikenne ”Bongarit”
• VR:n vyöhykeliikenteen myynti kasvoi marraskuussa 7,3 % ja joulukuussa 11,4 % (vs. ed. vuosi)
• vuoden pidetyin tv-mainos Suomessa 2004
• Effie-shortlistalla 2005 / kuluttajakampanjat / palvelut
VR Henkilöliikenne ”Jussi-paita”
• Pohjanmaan Pendolino-liikenteen lanseerauskampanja
• ko. yhteysvälin myynti kasvoi miljoonalla eurolla: Helsinki–Seinäjoki +7 %, Helsinki–Oulu +21 %
• Effie-shortlistalla 2005 / kuluttajakampanjat / palvelut
Opa sähkösavustin ”Ota Opaksesi”
• jo elokuun loppuun mennessä sähkösavustimen vuosimyynti kasvoi 53 %:lla
• myynnin kasvu oli kolminkertainen kampanjakustannuksiin nähden
• Effie-shortlistalla 2005 / pienten budjettien kampanjat
RAY ”Yrityskuvan kehittäminen 2004–2005”
• RAY:n tunnettuus nousi 93 %:iin
• kampanjan jälkeen 46 % suomalaisista piti RAY:ta “johtavana sosiaali- ja tervesyalan toimijana”
• Effie-shortlistalla 2005 / yhteiskunnalliset kampanjat (paras yhteiskunnallinen kampanja)
VR Henkilöliikenne ”Itse tulostettava junalippu”
• vuoden aikana Internet-junalippujen myynti 3,14-kertaistui
• itse tulostettavien lippujen osuus kasvoi 75 %:iin Internet-junalipuista
• kampanjalla poikkeuksellisen korkeat huomio- ja pitämisarvot
• Effie-shortlistalla 2004 / kuluttajakampanjat / palvelut
• AdProfit-voittaja 2004 / paras lanseeraus
TV-Maksuhallinto ”Seuraava maksaa”
• kampanjapanostus tuli 11,3-kertaisena takaisin
• TV-maksutalouksien määrässä uusi ennätys
• Gold Effie 2004 / yhteiskunnalliset kampanjat
• AdProfit-erikoispalkinto 2004 parhaasta median käytöstä
Vepsäläinen ”Elämänkumppaneita tositarkoituksella”
• huonekalukauppaketjun uudelleenprofilointi, uusi kiteytys
• ”Elämänkumppaneita” = vuosikymmenien ajan kestäviä huonekaluja
• ”Tositarkoituksella” = tahto parhaaseen laatuun ja palveluun
• ketjun myynti kasvoi 6 kk aikana 20,9 %
• Silver Effie 2004 / kuluttajakampanjat / tuotteet
• AdProfit-shortlistalla 2004
Grand Casino Helsinki ”Joko tunnet pelin hengen?”
• uuden kasinon lanseeraus
• asiakasmäärä muuton jälkeen 42 % korkeampi kuin vanhassa kasinossa
• rekisteröityneiden asiakkaiden määrä kasvoi 130 %:lla
• Bronze Effie 2004 / kuluttajakampanjat / palvelut
Pierre Cavallo ”Olisihan se pitänyt arvata”
• ketjun myynnin kasvoi 3 kk aikana kampanjan aloittamisen jälkeen 24,5 %
• AdProfit-voittaja 2003 / paras kampanja
Eniro 0100100 ”Siellä on kaikki”
• vuoden aikana palveluun tehtyjen soittojen määrän kasvoi 95,4 %
• 010010-palvelun asiakasmäärä kasvoi 102,4 %
• eniromaiset erottuvuus- ja huomioarvot
• Grand Effie 2003
• Gold Effie 2003 / kuluttajakampanjat / palvelut
• AdProfit-shortlistalla 2003 / kampanjat
Kirkkopäivät ”Isä meidän, joka olet kaupungissa”
• Kirkkopäivillä oli 115 000 kävijää – kaksinkertaisesti odotuksiin nähden
• Bronze Effie 2003 / yhteiskunnalliset kampanjat (paras yhteiskunnallinen kampanja)
SAK ”Äänestä tai käy huonosti”
• SAK:laisten äänestysprosentti nousi 6–7 %, tavoite ylittyi 200 %:lla
• kampanja herätti laajan yhteiskunnallisen keskustelun
• Effie-shortlistalla 2003 / yhteiskunnalliset kampanjat
VR Osakeyhtiö ”Kivimiehet”
• 2002: VR:ää uudenaikaisena/uudistuvana ja joustavana pitävien määrä kasvoi yli 100 %
• 2003: mielikuvat paranivat edelleen
• tehtyjen junamatkojen määrässä syntyi uusi sodanjälkeisen ajan ennätys
• Effie-shortlistalla 2002 / kuluttajakampanjat
• Bronze Effie 2003 / kuluttajakampanjat / palvelut
Palpa ”Nauti kylmänä – palauta ehjänä”
• juomatölkkien palautusaste nousi kampanja-aikana 91 %:sta 97 %:iin
• Effie-shortlistalla 2002 / yhteiskunnalliset kampanjat
TV-Maksuhallinto ”TV-maksutarkastukset ovat ovella”
• tv-maksutulo lisääntyi 12-kertaisesti suhteessa kampanjan kustannuksiin
• Gold Effie 2002 / yhteiskunnalliset kampanjat
• AdProfit-shortlistalla 2002 / kampanjat
VR Osakeyhtiö ”Kauko Kyyhky”
• maan pidetyin tv-mainos vuosina 2000 ja 2001
• selvä parannus mitatuissa yritysmielikuvaominaisuuksissa
• AdProfit-shortlistalla 2001 / kampanjat
Kekkilä ”Asiantuntija on helppo tunnistaa”
• Kekkilä-tuotteiden myynti kasvoi 33 %
• Kekkilän kokonaistunnettuus nousi 90 %:iin
• AdProfit-voittaja 2000 / paras kampanja
• Vuoden Parhaat Kampanjat 2001 / paras kulutustavarakampanja
• Kekkilä Vuoden mainostaja 2002
Posiva ”Periaatepäätös-projekti 1996–2001”
• eduskunta teki periaatepäätöksen Posivan suunnitelman puolesta äänin 159–3
• mm. kaikki Vihreiden kansanedustajat äänestivät päätöksen puolesta
• Suomessa ydinjätehuollon hyväksyntä maailman korkeimmalla tasolla
• Vuoden Parhaat Kampanjat 2001 / paras yhteiskunnallinen kampanja
TV-Maksuhallinto ”www.tv-maksu.fi”
• uusilla sivuilla 50.000 kävijää
• netissä tehtyjen ilmoitusten osuus nousi heti 10 %:iin tv-ilmoituksista
• tv-ilmoitusten nettomäärä kasvoi kampanja-aikana 14.500:lla
• AdProfit-shortlistalla 2000 / lanseeraus
Hufvudstadsbladet ”Ota riski – rakastu suomenruotsalaiseen”
• Hbl sai 5500 uutta tilausta
• kampanja herätti keskustelun ruotsin kielen asemasta Suomessa
• kampanjateemasta tuli suosittu slogan, mm. T-paitoja myytiin satoja
• Vuoden Parhaat Kampanjat 1999 / Paras yhteiskunnallinen kampanja
• AdProfit-voittaja 1999 / paras kampanja
TUKES ”Rane-sähköturvallisuuskampanja”
• pieni kampanja sai erinomaiset huomio- ja pitämisarvot
• sähköturvallisuus ja muuttuneet säädökset nousivat keskustelunaiheeksi
• Vuoden Parhaat Kampanjat 1998 / Paras yhteiskunnallinen kampanja
Kampanjakilpailuista
Mainostoimistot toivat aikanaan ja tuovat nykyäänkin mielellään esiin menestymistään alan kilpailuissa. Dynamokaan ei ollut tässä suhteessa poikkeus.
Kilpailuja on kahdenlaisia. Hieman yksinkertaistaen toisissa kilpailuissa ansioituneet suunnittelijat palkitsevat mielestään parhaat mainokset, graafisen suunnittelun huipputyöt ja uudet tavat tehdä markkinointiviestintää.
Toisissa kilpailuissa vertaillaan, kuinka hyvin markkinointiviestintään sijoitettu raha on maksanut itsensä takaisin. Eli onko mainonnalla, graafisella suunnittelulla tai muulla pöhinän nostattamisella saatu aikaan jotain konkreettisesti mitattavaa hyötyä.
Tuloshakuisen mainostajan kannalta merkittäviä kilpailuja Suomessa on vain kaksi, Effie ja AdProfit. Ne ovat ainoat alan kilpailut, joissa arviointiperusteena on se, mitä kampanjoilla on saatu aikaan – eli miten markkinointiviestinnän investointi on tuottanut. Ko. kilpailuja on järjestetty nykymuodossaan jo yli 20 vuoden ajan. Dynamo ehti voittaa ko. kilpailuissa yhteensä kymmenen pääpalkintoa, eli 8 AdProfit-voittoa ja 2 Grand Effietä.
Effie
Effie on merkittävin kansainvälisen formaatin mukaan järjestettävä mainonnan alan kilpailu Suomessa. Kilpailu järjestetään samoilla säännöillä 40 maassa. Suomessa kilpailun järjestelyistä vastaavat MTL ja MARK.
Effie-kilpailussa mainostajien, suunnittelutoimistojen ja median edustajat valitsevat kampanjaselvitysten perusteella vuoden parhaat kampanjat. Kilpailussa jaetaan vuosittain 10–20 Golden, Silver ja Bronze Effie -palkintoa (nyk. Kultaa, Hopeaa ja Pronssia) sekä Grand Effie vuoden parhaalle kampanjalle.
AdProfit
AdProfit on vuonna 1998 perustettu, alan keskeisten järjestöjen (mainostajat, markkinointiviestinnän toimistot, kaupallinen radio ja tv, sanomalehdet, aikakauslehdet, ulkomainosyritykset, Gallup) perustama kilpailu, jossa palkitaan vuosittain kampanjoita kolmessa (aiemmin kahdessa) keskenään samanarvoisessa sarjassa (paras lanseeraus, paras kampanja, paras yhteiskunnallinen kampanja). Myöhemmin kilpailussa ryhdyttiin jakamaan myös kunniamainintoja.
AdProfit-kilpailun shortlistalle pääsee vuosittain noin 10 maan parasta kampanjaa. Tutkimuksissa AdProfit on usein todettu mainostajien eniten arvostamaksi alan kilpailuksi.